Handla miljövänligt-gruppen

Vintern 2007 tog Håkan Nihlman fram en enkät avsedd för de medlemmar i dåvarande Enköpingskretsen som var bosatta i Håbo kommun. Han cyklade sedan runt i Bålsta och lämnade enkäten till de medlemmar som var bosatta där. Fick hjälp av Håkan Häggström att sprida enkäten i Skokloster. De medlemmar som var bosatta på landsbygden, t.ex. i Häggeby, Övergran och Kivinge fick enkäten per post.

En av frågorna som ställdes var om medlemmen skulle kunna tänka sig att medverka i någon arbetsgrupp. Det tema som då visade sig vara populärast var Handla Miljövänligt och renderade i fem positiva svar. Det första mötet hölls sedan hos Håkan Nihlman i Bålsta i januari 2008. Handla Miljövänligtgruupen utgjordes till en början av Ulla Anderberg, Kerstin Ljungwall-Grabs, Håkan Nihlman, Åsa Tidestav, Carin Brifors och Ingrid Ljungkvist.

I augusti 2008 deltog Handla Miljövänligtgruppen i Håbo Festdag förstärkt av Conny Geijer och stod i början av oktober samma år i Bålsta (nya) centrum under Miljövänliga Veckan. Även vid 2009 års Håbo Festdag deltog Handla Miljövänligtgruppen med en Klädbytardag. Vi fick vid detta tillfälle låna delar av restaurangen av Fridegårdsgymnasiet. Under Håbo kommuns Miljövecka i slutet av mars 2010 deltog Handla Miljövänligtgruppen under Miljömässan vid Torget i Bålsta (nya) centrum. Handla Miljövänligtgruppen har även bedrivit visst opinionsarbete mot klädbutikerna i Bålsta och mot ICA Kvantum.

Om du vill läsa minnesanteckningarna från Handla Miljövänligtgruppens första möte 2008-01-30. Handla Miljövänligt 2008-01-30

Om du vill läsa minesanteckningarna från Handla Miljövänligtgruppens andra möte 2008-05-12. Handla Miljövänligt 2008-05-12

OBS! Av misstag skrevs det att Ulla Henriksson var närvarande vid mötet. Detta stämmer ej.

Om du vill läsa minnesanteckningarna från Handla Miljövänligtgruppens fjärde möte 2008-09-08. Handla Miljövänligt 2008-09-08

Om du vill läsa minnesanteckningarna från Handla Miljövänligtgruppens femte möte 2009-01-29. Handla Miljövänligt 2009-01-29

Om du vill läsa minnesanteckningarna från Handla Miljövänligtgruppens åttonde möte 2009-10-19. Handla Miljövänligt 2009-10-19

Restaurangundersökning 2011

Under 2011 genomförde Handla Miljövänligt-gruppen en undersökning bland restauarangerna i Håbo för att se om de serverade utrotningshotade fiskar och vegetariska rätter fanns med på menyn. Undersökningsresultatet kan du se här.